donderdag 22 september 2016

Camino Portugues dag 9

Na de zware dag van gisteren besloot ik me zelf eens te verwennen. Anna en ik waren 10 uur onderweg geweest, maar we hadden ons tempo aangepast en van een uitgebreide gezonde lunch genoten. Ik besloot om mijn doel van vandaag vast te leggen en een bed te reserveren. Het werd Ponteverdra.

We zagen gisteren ook alweer dat de municipal (goedkope gemeenteherberg) vol was, en toen wij als laatsten de herberg/hostel/albergue binnen kwamen, zaten zij ook vol.
Anna ging boodschapjes voor volgende zware dag v 40 km doen en ik ging in conclaaf met de herbergier.
Nu ik mijn doel gekozen had, koos ik in overleg met de herbergier ook een hostel uit in Ponteverdra en besloot ik voor de eerste keer in mijn carriere als pelgrim om mijn bagage vooruit naar de locatie te laten sturen. Wel een beetje eng!

Toen ik dat allemaal geregeld had, namen Anna en ik nog een slaapmutsje en namen afscheid. Zij zou om 7 uur vertrekken en ik om 8.

'S nachts werd mijn keelpijn stukken erger en ik besloot meteen om dan de volgende dag alleen te lopen, zodat ik mijn keel kon sparen.
Vanochtend verliet ik  ik lichtbepakt en fris de hostel en wandelde in een slakkengang door de schemerachtige straten. Het duurde nog 1,5 uur voordat de eerste koffie/ontbijtgelegenheid in zicht kwam. Het werd een behoorlijk pittig stukje bergop en steil!! bergafwaarts. Ik zag veel zweetdruppels parelen bij menig pelgrim. Nu ik in mijn eentje liep en verzekerd was van een bed, nam ik ook weer meer tijd om foto's te maken.

Om 13:00  uur was ik op plaats van bestemming. Voordat ik mijn eigen hostel had gevonden, zag ik een lange rij wachtenden, waaronder om mijn 2 italiaanse badkamergenoten. Zij spotten mij ook en ik werd  spontaan geknuffeld. Er stonden meer bekenden te wachten. Maar openbare herbergen gaan pas laat in de middag open. Ik liep verder en zag na 200 mtr mijn eigen herberg. Mij rugzak stond al op me te wachten. Opluchting!!
Ik kreeg een eenpersoonsbed toegewezen, kon me lekker douchen, (het was nog rustig) en mijn wasje doen.
Je betaalt wel ietsje meer, maar je krijgt er veel voor terug. Nu kon ik ook mijn nieuwe ticket uitprinten. Aanvankelijk zou ik zaterdagochtend vliegen, maar na omboeking kan ik dinsdagavond al terug vliegen. Fijn!
Vorig jaar ben ik 5 weken onderweg geweest, nu nauwelijks 2. Ik kan het verschil tussen de ene en de andere camino niet uitleggen, maar het is er wel.

Het is 15:00 uur. Alle verplichtingen zijn geregeld en nu kan ik me op morgen oriënteren en in alle rust verderwandelen.
Het wordt steeds drukker op de camino. Vanaf morgen/overmorgen komen enkele camino's samen en zal het gevecht om een bed beginnen. Ik zal daarom goed moeten plannen.

Het was bewolkt, maar nu schijnt het zonnetje. Eerst maar even een comfortabele plek zoeken buiten om uit te rusten. Misschien kom ik nog bekenden tegen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten